Price Monitoring Tool
Tegenwoordig veranderen de prijzen op het internet vaak en is het onmogelijk om de prijzen van al je concurrenten bij te houden. Om dit probleem op te lossen, hebben wij een price monitoring tool. Price monitoring tool, ook wel dynamic pricing of product repricer genoemd, is een softwareprogramma dat voor jou het internet afgaat en een interne en externe analyse maakt van de prijzen van jouw concurrenten. Deze price monitoring tool helpt retailers en merken om prijsveranderingen van de concurrent over de hele wereld te volgen. Door inzicht te krijgen in de prijsstrategie van de concurrent kun je jouw eigen prijsstrategie aanpassen en optimaliseren. Daarnaast helpt een price monitoring tool om inzichtelijk te krijgen op welk niveau de producten concurreren.
Waarom is het belangrijk om naar de prijs van de concurrent te kijken?
Als merk, retailer of online webshop is het belangrijk om de prijzen van de concurrenten in de gaten te houden. Een van de belangrijkste aspecten waardoor consumenten overgaan tot een koop, is de prijsstelling. De klant van nu heeft heel eenvoudig toegang tot de prijs van jou en je concurrent en veel consument vergelijken verschillende aanbieders op het internet. En wie het beste aanbod heeft, wint de klant.
De consument van vandaag heeft toegang tot zoekmachines maar ook prijsvergelijkingstool. Hierdoor hebben ze binnen enkele seconden de prijs van hetzelfde product van merken retailers, merken en websites. Uit onderzoek blijkt dat 94% van de consumentenprijzen vergelijkt voordat ze overgaan tot een aankoop. Om de consument van vandaag te winnen en de concurrent een stap voor te zijn, is het verstandig om in een price monitoring tool te investeren.
Deze slimme software houdt alle prijsbewegingen online in de gaten. Er kan realtime inzicht gegeven worden wanneer een concurrent de prijs van een product heeft verhoogd, maar ook verlaagd.
Hoe kan een ondernemer gebruik maken van een price monitoring tool om de winst te maximaliseren?
Door inzichtelijk te hebben welke prijzen jouw concurrenten hanteren, is het mogelijk om je eigen prijsstrategie aan te passen en te optimaliseren om je winst te maximaliseren.
Als voorbeeld. Stel dat je een ondernemer bent en je hebt 2000 producten in je webshop. Graag wil je weten of de producten een goede prijs hebben. Om al deze SKU’s te controleren ben je veel tijd kwijt en nog meer tijd wanneer je prijsbeslissingen hiervoor wilt maken. Dit is arbeidsintensief en gaat je veel geld kosten. Door gebruik te maken van de price monitoring tool van de Slimste Prijs, heb je alle informatie op één platform beschikbaar en gaat alles automatisch. De software maakt alle prijzen van de concurrent inzichtelijk en past jouw prijzen automatisch aan waar dit nodig is. Door speciale regels in te stellen en te bepalen wat je minimale verkoopprijs is, maak je altijd winst.
Hieronder vind je verschillende manieren om de software slim in te zetten:
- Volg prijsbewegingen van concurrrenten op marktplaatsen zoals Bol.com
- Analyseer de prijzen van vergelijkbare producten van concurrenten
- Voorkom dat een product tegen een te lage prijs wordt aangeboden.
- Vergelijk prijzen met hetzelfde EAN-nummer
- Wanneer een product van een concurrent niet op voorraad is, kun jij jouw prijs verhogen of verlagen.
- Automatiseer de prijsstrategie, hierdoor ben je weinig tijd kwijt en maak je snel en foutloze prijsbeslissingen.
- Neem strategische beslissingen op basis van prijsveranderingen van je concurrent
Voordelen van het gebruiken van een price monitoring tool
Na het lezen van bovenstaande tekst is het waarschijnlijk duidelijk dat een price monitoring tool onmisbaar is als online ondernemer. Mocht dit nog niet duidelijk zijn, dan vind je hieronder de voordelen die een price monitoring tool heeft.
- Realtime prijsoptimalisatie en bewaking
- Gebruik de concurrentie data om verkopen te laten stijgen
- Altijd een concurrerende prijs, mits dit overeenkomst met de vooraf ingestelde prijsregels
- Stijgende conversiepercentage
- Meer marge en winstgevendheid
- Meer uren vrij om belangrijke zaken te doen
- Makkelijke integratie met jouw systeem
- Geautomatiseerde concurrentie inzicht
- Nauwkeurige prijsveranderingen
In het digitale tijdperk van nu is prijs een van de belangrijkste factoren voor consument om over te gaan tot een aankoop. De consument heeft binnen enkele seconde jouw verkoopprijs vergeleken met de prijs van je concurrent en gaat vaak voor de beste prijs. Grote e-commerce ondernemingen beoordelen hun prijzen meerdere keer per uur en om mee te gaan in het e-commerce landschap is het belangrijk om jouw prijzen actueel te houden. Door de grote keuzemogelijkheden op het internet is er een grote kans dat er vergelijkbare of identieke producten van je worden verkocht door een andere aanbieder. Wanneer jij jouw verkopen wilt laten stijgen, dan is het aan te raden om met een price monitoring tool te werken en online klanten aan te trekken.